UX research

Albert Heijn app

Appie app

Albert Heijn is de grootste supermarkt in Nederland. Eén van de digitale kanalen van Albert Heijn is de app. Over de afgelopen jaren is deze app steeds meer gevuld met nieuwe features die ook op de reguliere website te vinden zijn. Nu de vraag om te achterhalen wat de behoefte is van Albert Heijn klanten als het gaat om App.

Hoe sluit de app van Albert Heijn in de toekomst aan op de behoeftes en wensen van haar klanten?

Het proces

Enquête

Om snel tot wat antwoorden te komen over de Albert Heijn app is er een enquête uitgezet. Hier kwam uit dat de gebruikers de app onoverzichtelijk vinden, dat het makkelijk is om de bonus te checken en recepten op te zoeken en het menu onhandig en lelijk is.

Interviews

Vervolgens zijn er een paar gebruikers van de Albert Heijn app geïnterviewd om erachter te komen waarom en welke functies ze gebruiken. De belangrijkste punten zijn dat de boodschappenlijst en receptenvinder veel worden gebruikt.

Gebruikers willen zelf de boodschappenlijst in volgorde in kunnen delen. Dit kan ook, maar het is niet duidelijk. De receptenvinder mist een goede filterfunctie zoals op de website.

Usability testing

Gebruikers van de app zijn geobserveerd tijdens het gebruiken van de Albert Heijn app. De gebruikers kregen steeds een opdracht, waarbij ze hardop moesten nadenken.

Belangrijke punten om mee te nemen zijn dat het moeilijk is om van een pagina in de app terug te keren naar home. Als er vanuit productpagina’s of lijsten met artikelen, artikelen op het boodschappenlijstje worden gezet, is er onvoldoende feedback. De receptenvinden werkt niet intuïtief, ingrediënten van recepten zijn bijvoorbeeld niet aan te passen naar andere hoeveelheden.

Service safari

Tijdens een service safari ga je als het ware ‘het wild in’. Je zoekt naar voorbeelden van goede en slechte ervaringen.

Voor de service safari is de zelfscan functie getest in de Appie app. De telefoon moest met de wifi van de Albert Heijn verbonden zijn anders werkt het niet. Dit duurde even voordat het goed was ingesteld. Het zelf scannen verloopt verder goed, maar alles wordt langzaam ingeladen.

Advies

De vele functionaliteiten zorgen in de app voor een soort oerwoud, waar de gebruiker steeds moeilijker doorheen kan kijken. Hiernaast lijkt de nadruk te liggen op het toevoegen van functionaliteiten en niet het verbeteren van de al aanwezige, veelgebruikte functies.

Één van de voornaamste gebruikte functies van de app is de receptenzoeker. Er is echter een groot verschil tussen de functionaliteit van de app en de website. Creëer een receptenzoeker die minstens zo gebruiksvriendelijk is als de website.

Door de vele verschillende functies ontstaat er verwarring onder de gebruikers. Maak een app waarin de gebruikers zelf overzichtelijk kunnen kiezen welke functies ze actief willen maken in de app (hierin heeft Albert Heijn de mogelijkheid om bepaalde functies te pushen).

Appie app