12 juni 2020

Waarom zal je als (startende) ondernemer of mkb’er een website nodig hebben? Een website is een handige tool die ondersteuning biedt. Zo kan het veel tijd besparen. Tijd die je als ondernemer aan belangrijke zaken kunt besteden. Alle redenen waarom je als ondernemer een website nodig hebt kun je hieronder verder lezen.

Je bent altijd bereikbaar

Vroeger konden mensen een bedrijf alleen binnen de openingstijden bereiken. Met een website ben je ook buiten kantooruren beschikbaar. Zo kunnen (potentiële) klanten contact opnemen of informatie opvragen. Op de website kan veel informatie worden geplaatst. Denk hierbij aan veelgestelde vragen die je bezoekers kunnen hebben.

De openingstijden zijn een goed voorbeeld om op de website vermelden. Een bedrijf waarvan het duidelijk is wat de openingstijden zijn zal meer mensen aantrekken dan een bedrijf waarvan het onduidelijk is of ze open of dicht zijn.

Voor specifiekere vragen die niet op de website staan vermeld, is het handig om een contactformulier aan te bieden. Bezoekers kunnen dan contact opnemen door middel van dit formulier. Klanten kunnen op elk moment van de dag hun gegevens en een bericht achterlaten. Dit bericht ontvang je vervolgens via de e-mail, waarop je kunt reageren.

Ook is het altijd handig om je zakelijke telefoonnummer op de website te vermelden. Is er iemand die dringend een vraag heeft, dan kunnen ze je altijd telefonisch bereiken waar en wanneer ze ook maar willen.

Vergroot het bereik van je onderneming of mkb bedrijf

Het hebben van een website kan nieuwe klanten opleveren die je anders niet zouden hebben gevonden. De website kan veel meer mensen bereiken dan mond-tot-mond reclame en is goedkoper dan het gebruik van reclame.

Gemiddeld doen mensen meerdere zoekopdrachten per dag. Als een potentiële klant via Google zoekt en jouw bedrijf staat bovenaan in de zoekresultaten, is de kans dat je website wordt bezocht groter. Op deze manier kan iemand die zich 200 kilometer verderop bevindt met jou in aanraking komen, die anders nooit het bedrijf gevonden zou hebben.

Wil je snel nieuwe potentiële klanten aanspreken? Dan kan er via Google ook naar de website worden geadverteerd. Wanneer je hiervoor kiest dan komt de website helemaal bovenaan in de zoekresultaten van Google te staan.

Informatiepunt voor bestaande klanten

Naast het aanbieden van een contactformulier of een pagina toegewijd aan veelgestelde vragen kun je bestaande klanten op de website van allerlei informatie voorzien.

Bied je producten aan? Dan kan de website worden gebruikt om uitgebreide informatie te bieden over deze producten. Ook kan er van het ene product naar het andere product worden verwezen om zo snel en doeltreffend mogelijk klanten te informeren. Bied je een dienst aan? Op de website kan de klant goed worden geïnformeerd over hoe je te werk gaat.

Heb je een groter bedrijf en wordt er in het bedrijf onderling veel informatie gedeeld? Dan kan de website dienen als platform waar het personeel individueel, gezamenlijk of met klanten informatie kan delen.

Je tijd aan belangrijkere zaken besteden

De complexiteit van je onderneming, of bedrijf kan betekenen dat er veel klanten zijn die vragen hebben. Dit betekent wellicht ook dat de tijd die je besteedt aan het beantwoorden van vragen van klanten beter kunt gebruiken. Vermeld alle basisinformatie van je onderneming, of bedrijf op de website. Zo kunnen er al een heleboel mails of telefoongesprekken over simpele vragen worden vermeden.

Stellen bezoekers en klanten steeds dezelfde vragen? Dan kan het een goed idee zijn om een pagina aan te bieden dat is toegewijd aan “Veelgestelde vragen”. Op deze pagina kunnen vragen worden beantwoord die door veel mensen steeds worden gevraagd. Er kan veel tijd worden bespaard die je anders besteedt aan het beantwoorden van steeds dezelfde vragen.

Geloofwaardigheid van je onderneming of bedrijf

Hoe meer informatie er beschikbaar is over je onderneming of bedrijf, hoe meer invloed dat heeft op de betrouwbaarheid. Vertel jouw potentiële klanten wat zij echt kunnen verwachten. Dit wekt een gevoel van transparantie en eerlijkheid op dat zorgt voor meer klanten!


Of je nou een kleine onderneming hebt, of een startend mkb bedrijf begint, een website is in elk geval een goed idee. Hiermee ben je 24/7 bereikbaar, kun je het bereik van onderneming, of bedrijf vergroten, vergroot je de geloofwaardigheid met veel doeltreffende informatie en kan kostbare tijd worden besteed aan het daadwerkelijk ondernemen.