24 juni 2020

Ben je bezig met het maken van je website, of heb je de intentie om te beginnen, maar weet je niet wat er op de homepage van je website moet komen te staan? Ik vertel je graag meer waarom de homepage nou zo belangrijk is en wat je er het beste wel en niet op kunt plaatsen.

Een website bestaat meestal uit meerdere pagina’s. Zo kun je ervoor kiezen om een over ons pagina, contact pagina, blogpagina, of iets heel anders op de website te plaatsen. Maar misschien wel de belangrijkste pagina is de homepage. Als het goed is heeft een bezoeker de website van jou gevonden via Google en komen ze als eerste op de homepage terecht. Met keywords, oftewel zoekwoorden kun je de vindbaarheid van jouw website vergroten en zullen de meeste mensen via de homepage jouw website als eerste bereiken.

Nu is het belangrijk om aan een aantal punten te voldoen, zodat de bezoeker van jouw website niet de website gelijk weer verlaat.

Wat wil de bezoeker weten

Via Google heeft jouw bezoeker gezocht op één of meerdere zoekwoorden. Dit betekent dat deze bezoeker een vraag, of interesse heeft in een dienst of product die jij aanbiedt. Wat daarbij belangrijk is, is dat de bezoeker bij het zien van jouw homepage niet teleurgesteld raakt in waar hij of zij naar op zoek is. Bijvoorbeeld: als een iemand via Google zoekt naar hondenvoer en hij klikt jouw website aan, omdat jij een titel hebt met daarin ‘Beste hondenvoer van heel Nederland’, en hij of zij vervolgens allemaal kattenvoer op de pagina ziet staan dan zal de bezoeker de pagina hoogstwaarschijnlijk gelijk weer verlaten. Het is dus belangrijk om de juiste content aan te bieden waar iemand naar heeft gezocht.

Doel van de website

Jouw website kan meerdere doelen hebben. Zo kun je producten aanbieden via een webshop, kun je diensten aanbieden, of bestaat jouw website puur om mensen van informatie te voorzien. Wanneer iemand voor het eerst jouw homepage bezoekt is het daarom belangrijk dat jij de bezoeker een voorproefje biedt van wat ze verder kunnen verwachten op de website.

Vertrouwen

Als iemand voor het eerst jouw website bezoekt weten zij niet of jij een betrouwbare partij bent of niet. Iets wat mensen heel belangrijk vinden is dat zij in zee gaan met iemand die ze kunnen vertrouwen. Wat belangrijk is dat je wat verteld over je bedrijf, of over jezelf. Ook kun je op de homepage informatie delen van andere mensen die positieve ervaringen met jou hebben. Ook kun je ervoor kiezen om foto’s te delen van jou of je bedrijf, dat wekt transparantie op bij de bezoeker.

Juiste hoeveelheid tekst

Wanneer iemand jouw homepage bezoekt willen zij graag wat over de website te weten komen. Daarbij is het belangrijk dat er voldoende tekst op de website te vinden is. In de meeste gevallen is het af te raden om enkele regels op de homepage neer te zetten. Daarnaast moet je er wel rekening mee houden dat je ook niet te veel tekst op de homepage neerzet. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de bezoeker schrikt van de hoeveelheid tekst en de website weer verlaat.

Ontwerp

Met de juiste hoeveelheid tekst is het ook belangrijk dat deze goed leesbaar is. Gebruik je een heel klein lettertype en bestaat je doelgroep dat wat ouder is dan zullen zij erg veel moeite hebben om dit te lezen en is de kans groot dat ze afhaken en de website weer verlaten.

Daarnaast leest het fijn als tekst goed geordend op de website staat. Gebruik makend van titels, alinea’s etc. Dit oogt professioneel en helpt ervoor om jouw boodschap goed te communiceren met de bezoeker. Daarmee wordt de kans vergroot dat zij verder jouw website in zullen duiken. Staan er ook afbeeldingen, of video’s op de homepage dan is het ook belangrijk dat deze afbeeldingen groot genoeg zijn en dat het duidelijk is dat de video’s klikbaar zijn.

Ook voor mobiel

Heel veel websites worden deze dag bezocht via de mobiele telefoon. Daarbij is het dan ook erg belangrijk dat de homepage zo is ingericht dat die goed te lezen is op de mobiele telefoon. Als dit niet het geval is zal een bezoeker veel moeten scrollen en moeten inzoomen en is de kans wederom groot dat de bezoeker afhaakt en de website verlaat.

Call to action

Als laatste is het belangrijk dat er op de homepage een knop of link komt te staan waar de bezoeker op kan klikken om verder de website in te duiken. Het is namelijk zo dat wanneer de bezoeker zodanig geïnteresseerd, hij of zij graag meer zal willen weten van de website.

Met een duidelijke knop kun je nu deze bezoeker naar de juiste pagina toe sturen waar hij of zij meer informatie te weten krijgt. Deze knop kan juist boven aan de pagina staan of juist onderaan de pagina nadat jij jouw boodschap duidelijk hebt weten over te brengen.


Heb je een website, of wil je een website beginnen dan is het belangrijk wat er op jouw homepage staat. Biedt relevante informatie aan, wek vertrouwen op, zorg ervoor dat er voldoende tekst op de pagina staat en dat deze goed te lezen is en biedt een knop aan waar de bezoeker kan klikken om verder de website in te duiken.