4 juli 2020

Wellicht heb je de term responsive design weleens voorbij zien komen, maar weet je niet precies wat het is. Wel durf ik erop te wedden dat je het dagelijks gebruikt. Wanneer je een website op de computer bekijkt dan ziet alles er goed er netjes uit. Pak je nu je smartphone erbij en bezoek je dezelfde website dan ziet deze website er anders uit, maar wel nog steeds goed en netjes voor het kleinere smartphone scherm. Dit principe dat dezelfde website er op twee verschillende schermen goed uitziet noemt men responsive design, oftewel het ontwerp dat reageert op het schermformaat.

Wat is een responsive design

Als we terugkijken naar het begin tijdperk van het internet dan kan er worden vastgesteld dat het internet alleen kon worden gebruikt op een computer. Net zoals de televisie had een computerscherm een vierkant beeld en dit was voor iedereen hetzelfde. Dit hield in dat het maken van een website betekende dat het goed moest werken op dit scherm en dat er geen rekening gehouden hoefde te worden met andere scherm formaten. Computerschermen net zoals televisieschermen werden groter en er ontstond meer variatie. Anno 2020 hebben we te maken met computerschermen, tablet schermen en smartphone schermen.

Wanneer je een website ontwerpt voor de computer dan ziet dit er goed uit op de computer. Wanneer je deze website nu zou openen op een smartphone dan zou je heel veel moeten scrollen om alle content, afbeeldingen, of video’s goed te kunnen zien. De website is als het ware niet goed geoptimaliseerd voor op een kleiner scherm.

Google stelt dat de wijze waarop mensen op het internet zoeken de laatste jaren sterk is veranderd. Mensen verwachten altijd en overal direct antwoord op hun vragen. En steeds vaker is dit op een smartphone aangezien dit het apparaat is dat mensen het meest bij zich hebben.

Het principe van responsive design is dat jij je website zo ontwerpt dat deze goed leesbaar is voor elk schermformaat, dus voor op de computer, tablet en smartphone.

responsive design

Met responsive design websites een grotere doelgroep aantrekken

Maar waarom is het nu belangrijk om voor elk scherm formaat je website te optimaliseren? Heel veel mensen zullen eerst op hun mobiele apparaat op zoek gaan naar een aanbieder van een product of dienst op hun smartphone. Ze zullen vervolgens in een later stadium deze informatie weer opzoeken op een ander apparaat. Denk hierbij dus aan de computer thuis. Nu is het dus belangrijk dat deze bezoeker van jouw website de website goed kan gebruiken op zowel smartphone als op computer.

Ook kan het zo zijn dat jouw doelgroep voornamelijk actief is op een tablet. Wanneer jij nu je website hebt ontworpen voor de computer dan zal jouw doelgroep heel veel moeite hebben om jouw website te lezen op een tablet. De kans is nu groot dat ze naar een concurrent van jou zullen gaan zoeken.

Hoger ranken in Google met responsive design

Ook zoekmachines zoals Google beginnen steeds meer waarde te hechten aan mobile first design. Dit houdt als het ware in dat wanneer je jouw website zo ontwerpt dat deze goed leesbaar is voor zowel computer, tablet en mobiel dat Google dit ziet en je website hoger in de zoekresultaten plaatst.

Merkt Google nou dat je website alleen goed leesbaar is op de computer, maar niet op andere schermen dan zal het jouw website dus lager in de zoekresultaten plaatsen. Dit is natuurlijk niet de ideale situatie, omdat je juist hoger in Google wilt staan. De kans is dan groter dat mensen je website zullen vinden.

Heel veel online tools zullen je website automatisch al responsive maken. Denk hierbij, bijvoorbeeld aan WIX en Squarespace. Ook met templates in Wordpress is responsive design vaak al geïmplementeerd. Wil je je eigen website gaan coderen, dan moet je dit zelf inbouwen.


Kortom is het belangrijk om je website responsive te maken. Op deze manier kan iedereen waar hij of zij dan ook is op mobiel, tablet, of computer je website goed bekijken. Je vergroot hiermee je doelgroep en je website wordt hoger in Google geplaatst.