Web design & development

Snackbar de Merenwijk

Phuntronix

Heb jij af en toe ook zo’n zin in patatjes en wil je graag het menu online kunnen bekijken voordat je gaat bestellen? Vanaf nu is dat ook mogelijk bij Snackbar de Merenwijk in Leiden.

Snackbar de Merenwijk wilde een nieuwe website, maar waarom wilden zij dit precies? De daadwerkelijke vraag van Snackbar de Merenwijk was om meer bezoekers te trekken naar de snackbar. Waar ik toen achter ben gekomen nadat zij mij de gegevens hebben gedeeld van ‘Google mijn bedrijf’ is dat ze maandelijks meer dan 2000 zoekopdrachten hebben in Google. Al deze mensen zijn dus op zoek naar de snackbar, of een snackbar in de buurt.

Daarnaast gaf Snackbar de Merenwijk aan een niet al te groot budget beschikbaar te hebben. Mijn idee ging daarom ook uit naar het maken van een website, zodat deze gedeeld kan worden in de zoekresultaten van Google, zodat mensen hopelijk doorklikken naar de website van Snackbar de Merenwijk.

Het proces

Allereerst ben ik opzoek gegaan naar andere snackbars in de omgeving van Leiden. Wat bieden zij aan op hun website? Er zijn een groot aantal concurrenten te vinden in de omgeving van Leiden. Ik merkte op dat bijna alle websites informatie bieden over het assortiment, openingstijden, bestellingen, aanbiedingen en contactgegevens. Het ontwerp van deze websites vond ik echter niet modern en zag er niet aantrekkelijk uit.

Na het bekijken van de websites van bekendere snackbars, zoals Kwalitaria, zag ik dat deze websites ongeveer dezelfde opzet hebben. Op dit moment wilde de opdrachtgever eerst de focus leggen op de website en later de mogelijkheden tot online bestellen doornemen. Met dit in gedachte meegenomen heb ik ervoor gekozen dat Snackbar de Merenwijk het beste kon beginnen met een home, menu en contact pagina.

Mensen krijgen vaak een beter gevoel bij een product als zij deze ook daadwerkelijk kunnen zien. Om deze reden is het belangrijk om op een website dat eten aanbiedt ook echt deze producten te showen. Daarom is er in Snackbar de Merenwijk een kleine fotoshoot gehouden van de producten die worden verkocht. Deze foto s zijn uiteindelijk verwerkt op de website.

De foto’s die gemaakt zijn, zijn gebruikt voor de menu pagina en moesten een witte achtergrond hebben. Samen met mijn systeem camera, fel witte lamp en twee witte schildersdoeken, heb ik de foto’s gemaakt. We hebbben naar het menu gekeken en verschillende producten, zoals patatjes hamburgers en snacks uitgekozen en deze op de schildersdoeken neergezet. Met het felle witte licht erboven, gericht op het eten zijn ze stuk voor stuk gefotografeerd. Na het bewerken van de foto’s en het uitknippen hiervan konden deze worden klaargezet voor de uiteindelijke website implementatie.

Hamburger afbeelding onbewerkt Hamburger afbeelding bewerkt

Als het kleurgebruik van fastfoodketens met elkaar worden vergeleken dan valt er één ding op. Dat is het gebruik van de kleur rood. Rood wekt bepaalde associaties op, waardoor mensen sneller geneigd zijn om bij een fastfood winkel iets te zullen bestellen. Om deze reden is ervoor gekozen om de kleur rood ook voor Snackbar de Merenwijk te gebruiken.

Op de homepage wordt meteen duidelijk hoeveel reviews de snackbar al heeft mogen ontvangen. Maar liefst 4.1 sterren van de 5! Samen met de afbeelding van een hamburger en patatjes wordt de bezoeker warm gemaakt om verder de website te bekijken. Verder naar beneden scrollend kun zie je de populaire snacks met uiteindelijk onderaan een call to action om snackbar te bellen.

Op de menu pagina er is een onderscheid gemaakt tussen verschillende categorieën. Als je verder doorklikt op bijvoorbeeld snacks dan krijg je alle producten binnen de categorie snacks te zien.

Op de contact pagina kun je de adresgegevens bekijken en de openingstijden zien, met daaronder een kaart van Google Maps is het gelijk duidelijk waar de snackbar zich bevindt. Onderaan kun je contact opnemen met de snackbar door middel van een gebruiksvriendelijk contactformulier.

Na het online zetten van de website is de website gekoppeld aan Google Analytics om de statistieken bij te kunnen houden. De volgende stap is om te kijken hoe de website het nu gaat doen. Hoeveel mensen die zoeken op het zoekwoord ‘snackbar’ in Google zullen er doorklikken naar de website? Only time will tell...

Je kunt de website hier bekijken!